دستاوردهای آموزشی دانشگاه رازی / سامانه‌سپاری و راه‌اندازی 63 رشته جدید در دانشگاه

دستاوردهای آموزشی دانشگاه رازی / سامانه‌سپاری و راه‌اندازی 63 رشته جدید در دانشگاه


دکتر سالمیان اعلام کرد:

دستاوردهای آموزشی دانشگاه رازی / سامانه‌سپاری و راه‌اندازی 63 رشته جدید در دانشگاه

 

دکتر غلامرضا سالمیان در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه به تشریح فعالیت‌ها و دستاوردهای دانشگاه در بخش آموزشی و تحصیلات تکمیلی پرداخت.

 

 

معاون آموزشی دانشگاه از مهم‌ترین اهداف این معاونت را حرکت در جهت اهداف دولت الکترونیک و توجه به محیط زیست عنوان کرد و افزود: دیجیتالی‌کردن اطلاعات بیش از 7000 پرونده دانش‌آموختگان و 3600 پرونده دانشجویان تحصیلات تکمیلی؛ سامانه‌سپاری بسیاری از امور اداری و اجرایی؛ تغییر و ایجاد ده‌ها فرم و کاربرگ جدید متناسب با نیازهای کاری به منظور تسریع در فرآیندهای کاری؛ کاهش تعداد، تغییر قطع و طرح جلد و دورو کردن چاپ نسخ کاغذی پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی و صرفه‌جویی بیش از دو میلیون برگه کاغذ از مهم‌ترین اقدامات صورت‌گرفته در این راستا است.

ایشان سامانه‌سپاری را دیگر اقدامات مهم دانشگاه در سال‌های اخیر دانست و افزود: واگذاری محاسبه حق‌التدریس و حق‌التحقیق اعضای هیئت علمی به سامانه آموزشی گلستان، استخراج هزینه‌های حق‌التدریس به تفکیک مراکز هزینه در دانشگاه، محاسبه حق‌الزحمه داوری استادان در سامانه آموزشی گلستان، خرید و پیکربندی فرآیند تخصیص کمک‌هزینه پروپوزال پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به استادان راهنمای اول تحت عنوان اعتبار پایان‌نامه، ساماندهی نقش و وظیفه استادان در پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی در سامانه گلستان، بازنگری در فرایندهای خدمات آموزشی و بهینه‌سازی آنها به منظور امکان ارائه غیرحضوری، بررسی درخواست‌های دانشجویی اعم از انتقال، میهمانی یا موارد خاص و انجام امور صدور دانشنامه و آموزش رایگان در سامانه سجاد از این اقدامات است.

دکتر سالمیان از تأسیس رشته‌های جدید در دانشگاه خبر داد و گفت: در مقطع کارشناسی 11 رشته ( 17 درصد رشته‌های کارشناسی)، مقطع کارشناسی ارشد 41 رشته (29 درصد رشته‌های کارشناسی ارشد)، مقطع دکتری 11 رشته (17 درصد رشته‌های دکتری) و در مجموع 63 رشته جدید (23 درصد مجموع رشته‌ها) در دانشگاه راه‌اندازی شده است و در واقع حدود یک‌پنجم رشته‌های موجود در دانشگاه، در هشت سال اخیر دایر شده‌است.

ایشان از افزایش کمک‌هزینه پروپوزال خبر داد و افزود: در سال 1393 هیئت رئیسه دانشگاه افزایش کمک‌هزینه پروپوزال را برای دانشجویان ورودی 1392 و پس از آن تصویب کرد (این افزایش در رشته‌های تجربی در مقطع کارشناسی ارشد 100% و در مقطع دکتری 150% بود).  افزایش هزینه‌های پژوهش ناشی از افزایش تورم در کشور در سال 1397، هیئت رئیسه دانشگاه را مجاب کرد که دوباره مبلغ کمک‌هزینه را افزایش دهد (این افزایش در رشته‌های تجربی در مقطع کارشناسی ارشد 50% و در مقطع دکتری 150% بود). افزون بر این در سال 1400 توسط معاونت محترم پژوهش و فناوری دانشگاه، اعتباری برابر کمک‌هزینه پروپوزال تحت عنوان پژوهانه (گرنت) آزمایشگاهی، برای پروپوزال‌های تجربی در نظر گرفته شد.

دکتر سالمیان تدوین آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های گوناگون را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: در بسیاری از امور کاری، یا آیین‌نامه و دستورالعملی وجود نداشت یا بر مبنای آیین‌نامه‌های کلی وزارتی که فاقد جزئیات لازم برای اجرا بودند، عمل می‌شد. از سال 1393 با صرف ساعت‌ها وقت، آیین‌نامه‌های متعددی در راستای تسریع در روند کارها، ایجاد شفافیت در امور و پرهیز از اعمال سلیقه به تصویب رسیده و اعمال شده‌است.

ایشان به دیگر تحولات صورت گرفته در معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی اشاره کرد و افزود: از نیمۀ دوم سال 1399 با توجه به ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیری که مستلزم تغییر در رویه‌ها و مأموریت‌های آموزشی دانشگاه‌هاست، تغییراتی هم در ساختار و هم در محتوای معاونت آموزشی دانشگاه صورت گرفت. در حیطه ساختار، اضافه‌شدن مدیریتی، تحت عنوان «مدیریت برنامه‌ریزی و توسعه آموزشی «با سه گروه «برنامه‌ریزی»، «پایش آموزش» و «آموزش‌های آزاد، مهارتی و مجازی» از مهم‌ترین تغییرات این معاونت بود و در حوزه محتوا هم توجه به مسائلی همچون: بازنگری و تدوین برنامه‌های درسی، رصد برنامه‌های درسی در حال اجرا، ارائه درس‌های مبتنی بر تقویت مهارت در دانشجویان، پایش اشتغال دانش‌آموختگان و ... به شکل جدی‌تری در سرلوحه برنامه‌ها قرار گرفت.

دکتر سالمیان توجه ویژه به دانشجویان مستعد و تلاش برای پذیرش رتبه‌های برتر، برگزاری مراسم تقدیر و تجلیل از دانشجویان و دانش‌آموختگان ممتاز دانشگاه، برگزاری المپیادهای دانشجویی، اعلام فراخوان بنیاد ملی نخبگان استان در خصوص اعطای جوایز تحصیلی به دانشجویان صاحب استعداد برتر، برگزاری کارگاه مجازی آشنایی دانشجویان با آیین‌نامه‌ها و تسهیلات بنیاد ملی نخبگان و دعوت از کارشناسان و رئیس بنیاد نخبگان استان در آبان‌ماه 99 و تیرماه 1400، تشکیل میز خدمت حضوری در دفتر استعدادهای درخشان برای ثبت‌نام دانشجویان ممتاز دانشگاه در سامانه سینا بنیاد نخبگان، تهیه بانک‌های اطلاعاتی در زمینه استعدادهای درخشان، موفقیت 53 نفر از دانشجویان ممتاز دانشگاه در سال 1399 در دریافت تسهیلات بنیاد نخبگان، تدوین بسته حمایتی از پذیرش دانشجویان برتر، بازنگری در فرایندهای خدمات آموزشی و بهینه‌سازی آنها به منظور امکان ارائۀ غیرحضوری را از دیگر اقدامات برشمرد.

ایشان حذف مراجعه حضوری، مشارکت در راه‌اندازی سامانه میز خدمت دانشگاه رازی و سامانه‌سپاری تدریجی فرآیندهای پرکاربرد و کاهش مراجعات حضوری دانشجویان، صدور سامانه‌ای انواع گواهی‌ها، اقدامات مربوط به ثبت پروپوزال، اقدامات مربوط به اخذ مجوز پیش‌دفاع و دفاع، تمرکز زدایی و واگذاری اختیارات و مسوولیت‌ها به دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی، واگذاری تدریجی برخی از فرآیندهای به دانشکده‌ها یا گروه‌های آموزشی به منظور تمرکززدایی از سازمان مرکزی دانشگاه را از رویکردهای جدید حوزه آموزش عنوان کرد.

دکتر سالمیان در خصوص پایش امور آموزشی گفت: پایش اشتغال دانش‌آموختگان، پایش اُفت تحصیلی دانشجویان، ایفای نقش راهبری آموزش عالی در سطح استان و منطقه‌، تشکیل گروه کاری آموزش در ذیل کارگروه آموزش، پژوهش و نوآوری استان، تشکیل شورای آموزش عالی استان، تشکیل منظم جلسات شورای آموزشی دانشگاه‌های منطقه پنج از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا است.

ایشان اشتغال و آموزش‌های مهارتی دانشجویان را از دغدغه‌های دانشگاه دانست و گفت: در حال حاضر دانشگاه رازی در حال ایجاد بستر مناسب برای امکان ارائه درس‌های مبتنی بر کارآفرینی توسط گروه‌‎های آموزشی است؛ افزون بر آن، با انجام اموری از قبیل ساماندهی 491 دانشجو در دوره‌های کارآموزی؛ برگزاری 36 دوره‌­های مهارت‌آموزی به عنوان پیش نیاز درس کارآموزی؛ برگزاری 11 دوره­ مهارتی آزاد؛ برنامه­ریزی برگزاری 6 کارگاه­ (792 نفر روز، 3168 نفر ساعت) منطبق بر واحدهای درسی در مراکز فنی حرفه­ای؛ تهیه پیش­نویس شیوه‌­نامه برنامه درسی آموزشی-مهارتی کوآپ؛ انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه علمی کاربردی و ... کوشیده ‌است گام‌های مؤثری در این زمینه بردارد.