نشست بررسی سند راهبردی دانشکده‌ها با هدف ارتقاء شاخص‌های ISC

نشست بررسی سند راهبردی دانشکده‌ها با هدف ارتقاء شاخص‌های ISC


گزارش نشست «بررسی سند راهبردی دانشکده‌ها و نقش آن در ارتقاء شاخص‌های دانشگاه در نظام رتبه‌بندی ISC» + راهکارها

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، اکنون دانشگاه‌ها با گذر از مراحل آموزش‌محوری و پژوهش‌محوری، در کنار ماموریت‌های خود: «کارآفرینی»، «مسأله‌محوری» و «جامعه‌محوری» را در کانون توجه خود قرار داده‌اند تا با حرکت در این مسیر و نقش‌آفرینی مؤثر، در راستای کمک به حل مسائل جامعه، اشتغال‌زایی و تربیت دانش‌آموختگان متناسب با نیاز واقعی کشور گامی ارزشمند بردارند. تحول‌گرایی، پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی، حل مسائل و رویکردهای دانش‌بنیان از کارکردهای مهم امروز دانشگاه‌های کشور همسو با چشم‌انداز جهانی آموزش عالی است.

آموزش عالی کشور نیز همسو با تحولات علمی و فناوری در جهان، برای ارتقاء جایگاه دانشگاه‌ها به تبیین و تعریف سیاست‌های کاربردی آن اقدام نموده است، در همین راستا اخیراً پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، براساس ضرورت‌های دنیای امروز، معیارهای نوینی برای رتبه‌بندی دانشگاه‌های دولتی و مؤسسات پژوهشی کشور اعلام نموده است.

در شاخص‌های جدید رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در سال 1399، معیارهای کلی برای ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در شش بخش آموزش (با وزن ۳۰ درصد)، پژوهش (با وزن ۲۵ درصد)، فن‌آوری و نوآوری (با وزن ۲۰ درصد)، بین‌المللی‌سازی (با وزن ۱۰ درصد)، اثرگذاری اقتصادی (با وزن ۱۰ درصد) و خدمات اجتماعی، زیرساخت و تسهیلات (با وزن ۵ درصد) تعریف گردیده است.

در تازه‌ترین رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام؛ دانشگاه رازی در بین 72 دانشگاه جامع کشور، رتبه 30-21 را کسب نموده است. در این راستا و همسو با اجرای سیاست‌های ابلاغی وزارت عتف در زمینه برنامه‌محوری دانشگاه‌های کشور و لزوم پیاده‌سازی و اجرای آن در دانشگاه‌ رازی، سلسله نشست‌هایی با هدف کلی آسیب‌شناسی مشکلات و ارائه راهکارهایی برای بهبود رتبه دانشگاه رازی در نظام‌ رتبه‌بندی ISC با عنوان «بررسی سند راهبردی دانشکده‌ها و نقش آن در ارتقاء شاخص‌های دانشگاه در نظام رتبه‌بندی ISC» با حضور رئیس و معاونین دانشگاه، روسای دانشکده‌ها، مدیران ذی‌ربط و استادان در سامانه LMS برگزار گردید.

در این سلسله‌ نشست‌ها، گزارشی از وضعیت موجود دانشکده‌ها بر اساس شاخص‌های نظام رتبه‌بندی ISC ارائه گردید و مدیران دانشگاه و تعدادی از همکاران عضو هیات علمی ضمن بحث و تبادل نظر، به بیان نظرات و راهکارهای خود برای بهبود جایگاه دانشگاه رازی در نظام‌ رتبه‌بندی ISC پرداختند. نهایتاً پس از جمع‌بندی و بررسی کلیه مباحث مطرح شده در این نشست‌ها، مقرر گردید، وظایف و ماموریت‌های هر دانشکده در قالب سند راهبردی تعریف و به دانشکده مربوطه ابلاغ گردد.

دانشگاه رازی در شاخص پژوهش رتبه 13 را در میان 72 دانشگاه جامع کشور کسب کرد / ضرورت هم‌افزایی و مشارکت جدی رؤسا و معاونین دانشکده، مدیران گروه‌های آموزشی و استادان برای تحقق برنامه‌های کلان دانشگاه

در این سلسله نشست‌ها دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا، رئیس دانشگاه رازی، ضمن خیر مقدم و آرزوی سلامتی و قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان به حاضران، درگذشت همکاران فقید شادروان دکتر عزت‌اله فرشادفر و شادروان دکتر یحیی محمدزاده از اعضای هیات علمی دانشگاه رازی را تسلیت گفتند.

 

 

رئیس دانشگاه اظهار داشتند: امروزه با ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها مبتنی بر مزیت‌های محلی مواجه هستیم و لازمه توفیق در این مسیر و تحقق اهداف دانشگاه؛ برنامه‌ریزی و اتخاذ برنامه عملیاتی و تعقیب آن از سوی دانشکده‌ها در کنار برنامه راهبردی دانشگاه است.

ایشان خواستار هم‌افزایی و مشارکت جدی روسا و معاونین دانشکده‌ها، مدیران گروه‌های آموزشی و استادان برای تحقق برنامه‌های کلان دانشگاه شدند و گفتند: در تازه‌ترین رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، دانشگاه رازی در شاخص پژوهش رتبه 13 را در میان 72 دانشگاه جامع کشور کسب نموده که مایه خرسندی است، اما در شاخص‌های دیگر نظیر آموزش، فناوری و بین‌المللی‌سازی متأسفانه رتبه مناسبی نداریم و با توجه به قدمت، زیرساخت و اثرگذاری دانشگاه رازی، نیازمند بهبود و تقویت شاخص‌های مذکور هستیم.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا هدف از برگزاری این جلسات را ایجاد تفکر جمعی و احساس تکلیف در دانشکده‌ها برای ارتقاء جایگاه دانشگاه دانست و افزودند: مدیریت دانشکده‌ها باید برنامه عملیاتی دانشکده را تعقیب نمایند و مدیران گروه‌های آموزشی مباحث مطرح شده را به همه اعضای هیات علمی که نقش اساسی در ارتقاء رتبه دانشگاه دارند، انتقال دهند.

تأکید بر نهایی‌سازی سامانه علم‌سنجی و سامانه آماری داشبورد مدیریتی دانشگاه

ایشان ابراز امیدواری کردند و گفتند: إن‌شاءالله؛ در سایه هم‌افزایی و مشارکت بیشتر همکاران عضو هیات علمی در دانشکده‌ها، با اجرای برنامه راهبردی شاهد بهبود جایگاه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی ملی و بین‌المللی باشیم تا کیفیت‌گرایی را به طور شایسته تعقیب نماییم.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا تاکید کردند: متعاقب این جلسات، طی نامه‌ای ضمن قدردانی از مشارکت همکاران، نتایجی از تصمیمات اتخاذ شده به دانشکده‌ها ابلاغ خواهد شد تا با جمع‌بندی پیشنهادات، همه گروه‌های آموزشی را به هم‌افزایی و تلاش مضاعف در طی یک دوره پنج ساله برای حصول رشد موردنظر دانشگاه دعوت نماییم تا ماحصل کارکرد و خروجی دانشکده‌ها در قالب بهبود آمار شاخص‌های دانشگاه نمود یابد.

افزایش انتشار کتاب در انتشارات دانشگاه، انجام پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های تقاضامحور، بازنگری دروس و ارائه دروس مهارتی، حضور جدی استادان مشاور در انجمن‌های علمی- دانشجویی در کنار فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و همچنین نهایی‌سازی موضوع سامانه علم‌سنجی و سامانه آماری داشبورد مدیریتی توسط مدیریت طرح و برنامه و نظارت راهبردی دانشگاه با همکاری معاونت‌های آموزشی و پژوهش و فناوری از دیگر موضوعات مورد تاکید ریاست دانشگاه بود.

افزایش تعداد پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی دانشگاه از 7 پایه به 10 پایه/ وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان، به‌روز رسانی دروس و موضوعات مهارتی در کانون توجه رؤسای دانشکده‌ها قرار گیرد

رئیس دانشگاه رازی یادآور شدند: در بخش آموزش باید به مولفه‌هایی مانند: وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان، به‌روز رسانی دروس و توجه به مسائل مهارتی، به‌طور جدی‌تری پرداخته شود و روسای دانشکده‌ها توجه به این شاخص‌ها را به‌صورت ویژه در دستور کار خود قرار دهند.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا اعتقاد به برنامه‌محوری، احساس تعلق خاطر به دانشگاه و ارتقاء آن در سطح دانشکده‌ها و در بین همه همکاران محترم را مورد تاکید قرار دادند و بار دیگر خواستار همراهی جدی دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی در مسیر سیاست‌های ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه برنامه‌محوری و پیاده‌سازی و اجرای آن شدند. ایشان ضمن قدردانی از همت جمعی همکاران، بر مشارکت و هم‌افزایی برای شکوفایی هرچه بیشتر دانشگاه تاکید نمودند.

در کنار تکالیف در نظر گرفته‌شده برای همکاران عضو هیات علمی در برنامه راهبردی، ایشان از افزایش تعداد پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی دانشگاه از 7 پایه به 10 پایه خبر دادند و گفتند: به مقالات Q1  که توسط همکاران دانشگاه به‌عنوان نویسنده مسئول در پایگاه‌های استنادی wos و ISC از ابتدای فروردین ماه 1400 چاپ شده، به ترتیب 20 میلیون ریال و 5 میلیون ریال تشویقی اعطا خواهد شد و به زودی معاونت پژوهش و فناوری، گرنت آزمایشگاهی را به‌منظور استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی موجود در دانشگاه را اعلام خواهد نمود.

مشوق‌های لازم برای تدوین سرفصل‌های جدید و ارائه دروس مرتبط با کارآفرینی در نظر گرفته می‌شود

در ادامه دکتر غلامرضا سالمیان، معاون آموزشی دانشگاه، در سخنانی اظهار داشت: بعد از اعلام نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، این موضوع مطرح شد که دانشگاه باید راهبرد مشخصی برای بهبود وضعیت خود در پیش گیرد و بر اساس ماموریت محوله به بخش‌های ستادی از سوی رئیس دانشگاه، یک سند راهبردی در این زمینه تهیه و وظایف بخش‌های مختلف دانشگاه مشخص ‌شود تا بر اساس آمار و اطلاعات موجود و در نظر گرفتن ویژگی‌های خاص و مزیت‌های نسبی هر دانشکده تقسیم کار مطلوب صورت گیرد.

 

ایشان در ادامه اظهار داشت: ارتقاء جایگاه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی، منوط به همدلی و تلاش همه‌جانبه کلیه اعضای خانواده دانشگاه رازی است. از طرفی این تلاش‌های همه‌جانبه باید مبتنی بر توان، ظرفیت و مزیّت‌های نسبی هر دانشکده، گروه آموزشی و اعضای هیات علمی باشد. بر این پایه، سند راهبردی هر دانشکده مبتنی بر نکات یادشده و بر پایه جزئیات مربوطه تدوین می‌شود تا افزون بر ایجاد انگیزه و برنامه برای ارتقای جایگاه دانشگاه، امکان ارزیابی عملکرد و رتبه‌بندی دانشکده‌ها، توزیع اعتبارات و حمایت‌های گوناگون دانشگاه از هر دانشکده، بر مبنای میزان دستیابی به اهداف مشخص‌شده در این سند فراهم گردد.

دکتر سالمیان؛ تامین نیازها برای تحقق اهداف در حد متعارف، انجام امورِ نیازمند پیگیری فرا‌دانشگاهی، ثبت صحیح و به‌موقع اطلاعات در سامانه  ISC، ارزیابی و تعیین رتبه دانشکده‌ها بر مبنای عملکرد مندرج در سند راهبردی و اعطای حمایت‌های لازم به هر دانشکده بر اساس نتایج ارزیابی را، از جمله تعهدات دانشگاه در تدوین سند راهبردی دانست.

ایشان به تبیین تعهدات هریک از بخش‌های ستادی دانشگاه در اموری مانند تاسیس و راه‌اندازی، حمایت و تشویق، تدوین یا اصلاح مقررات، برگزاری دوره و پیگیری‌ و تسهیل‌سازی پرداخت و با اشاره به بخشی از وظایف حوزه‌های ستادی گفت: در معاونت آموزشی؛ تاسیس و راه‌اندازی شورای برنا‌مه‌ریزی آموزشی، ایجاد مشوق‌های لازم برای تدوین سرفصل‌های جدید، بازنگری و ارائه دروس مرتبط با کارآفرینی با تایید شورای گسترش مورد تاکید است.

دکتر سالمیان بازنگری در شیوه‌نامه پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی مبتنی بر در نظر گرفتن شاخص‌های  ISC، اختصاص ظرفیت مازاد در پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی به اعضای هیات علمیِ دارای قرارداد پژوهشی مشترک با صنعت، برگزاری دوره‌های آموزشی برای استادان به‌منظور آشنایی با روش‌های نوین آموزشی و تدوین و بازنگری دروس، پیگیری و تسهیل‌سازی را از دیگر محورهای مورد تاکید برشمرد.

معاون آموزشی دانشگاه پیگیری و پایش عملکرد دانشکده، گروه‌های آموزشی و اعضای هیات علمی در راستای رسیدن به اهداف سند راهبردی را از تعهدات دانشگاه عنوان و مراحل ارزیابی این سند را بدین شرح اعلام کرد: مرحله بررسی اولیه سال 1400؛ شهریور ماه 1400، مرحله ارزیابی نهایی سال 1400؛ اسفند ماه 1400، مرحله بررسی اولیه سال 1401؛ شهریور ماه 1401 و مرحله ارزیابی نهایی سال 1401؛ اسفند ماه 1401 است.

ایشان از برنامه‌ریزی برای ثبت هر یک از شاخص‌های ISC به‌عنوان یک فرآیند در سامانه گلستان خبر داد و گفت: در این راستا موضوعاتی مانند آمار پایان‌نامه‌های تقاضامحور، گزارش پیشرفت تحصیلی، سفرهای علمی  و... در سامانه گلستان ثبت می‌شود.

دکتر سالمیان در ادامه نوآوری، مهارت‌افزایی، بازنگری و تدوین برنامه‌های درسی را دستور کار جدی معاونت آموزشی در ذیل مدیریت جدیدالتاسیس برنامه‌ریزی و توسعه آموزش اعلام نمود و گفت: امیدواریم با حمایت و همکاری دانشکده‌ها و اعضای محترم هیات علمی در این پارامترها و ارتقاء رتبه دانشگاه بتوانیم رشد چشمگیری داشته باشیم.

سیاست‌های تشویقی برای افزایش تعداد چاپ کتاب در دانشگاه رازی اجرا می‌شود

در ادامه دکتر فرزاد ویسی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، در سخنانی اظهار داشت: طی سالیان گذشته، بیشترین تمرکز دانشگاه بر تولید مقالات ISI  بوده و استقبال چندانی در بحث چاپ کتاب در انتشارات دانشگاه از سوی همکاران صورت نگرفته است. برای جبران این خلاء در حال برنامه‌ریزی برای تعیین سیاست‌های تشویقی جهت افزایش تعداد چاپ کتاب در دانشگاه هستیم.

 

 

چاپ کتاب به صورت دیجیتال به عنوان راهکاری برای افزایش عناوین چاپ شده کتاب در دانشگاه موضوع، افزایش تعداد پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی و تدوین گرنت‌ آزمایشگاهی از دیگر محورهای سخنان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بود.

دانشگاه رازی در صدر تولید مقالات پژوهشی دانشگاه‌های منطقه پنج کشور قرار گرفت

در ادامه دکتر یاسر شهبازی، مدیر حوزه ریاست دانشگاه، در سخنانی اظهار داشت: دانشگاه رازی به منزله نماد آموزش عالی در غرب کشور در صدر تولید مقالات پژوهشی در میان دانشگاه‌های منطقه پنج پژوهش و فناوری قرار گرفته است، این موفقیت مرهون دستاوردهای ماندگار استادان ممتاز و دانشجویان نخبه در امر آموزش و پژوهش و برنامه‌ریزی برای نیل به جایگاه برجسته و شایسته دانشگاه است.

 

 

ایشان تاکید کرد: برای حفظ این جایگاه ویژه و تعالی آن، برنامه راهبردی دانشگاه با رویکرد توسعه پایدار بر مبنای اسناد بالادستی و با بهره‌گیری از مشارکت همه واحدهای دانشگاه و نیز مطالعات تطبیقی دیگر دانشگاه‌های کشور و جهان تدوین شده است.

دکتر شهبازی افزود: در این روند به بین‌المللی‌سازی دانشگاه، ارتقاء شاخص‌های پژوهشی، حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین و نهایتاً ارتقاء اخلاق و مسئولیت‌پذیری در دانشگاه توجه ویژه شده است.

ایشان تحلیل نقاط قوت، ضعف، تهدیدها، فرصت‌ها و نیز مشارکت اعضای دانشگاه در تدوین برنامه راهبردی را از جمله مزیت‌های برنامه حاضر ذکر کرد.

ارائه راهکارهایی برای بهبود رتبه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی ملی و بین‌المللی

در ادامه دکتر کیانوش چقامیرزا، مدیر امور پژوهشی دانشگاه طی سخنانی اظهار داشت: دانشگاه رازی در آخرین ارزیابی نظام رتبه‌بندی ISC ، رتبه 30- 21  را در بین 72 دانشگاه جامع کسب نموده و در این راستا راهکارهایی برای بهبود رتبه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی ملی و بین‌المللی پیشنهاد شده است.

 

 

دکتر چقامیرزا تاکید کرد: «ارزیابی»، یکی از الزامات پویایی نظام‌های آموزشی - پژوهشی است در غیر این صورت شاهد رکود در دانشگاه‌ها خواهیم بود. تأثیر ارزیابی در بهبود کیفیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیرقابل انکار است و موجب تقویت برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری در جهت بهبود و ارتقای کیفیت دانشگاه‌ها می‌شود و مقدمات اصلاح نقاط ضعف را فراهم می‌سازد.

ایشان به بررسی وضعیت دانشگاه رازی در شاخص‌های پژوهشی، آموزشی، فناوری و بین‌المللی‌سازی با نگاهی به سه دانشگاه تهران، تبریز و کاشان در بازه زمانی پنج ساله (1399-1395) به‌منظور مقایسه با میانگین سه دانشگاه مذکور با هدف یافتن نقاط ضعف و قوت دانشگاه پرداخت.

دکتر چقامیرزا بیان کرد: در حال حاضر میانگین نسبت مقالات WOS به اعضای هیات علمی در بازه زمانی پنج ساله (2020-2016)، 1/51 است، درحالی‌که باید این میزان با ضریب رشد 1/44 برای هر عضو هیات علمی به عدد 2/17 افزایش یابد. همچنین میانگین نسبت مقالات ISC ‌به إزای هر ‌عضو ‌هیات ‌علمی دانشگاه رازی 1/08 است، در حالی‌که باید این میزان با ضریب رشد 1/44 به عدد 1/56 برسد.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه اظهار داشت: میانگین ضریب‌ رشد ‌نسبت ‌استناد‌ به ‌مقاله‌ در WOS 8/63 است که با ضریب رشد 1/26 باید به عدد 10/91 دست یابیم و میانگین نسبت ‌استناد‌ به هر عضو ‌هیات‌ علمی در سال، 9/27 است که با ضریب رشد 1/81 باید به عدد 16/8 برسیم.

ایشان افزود: دانشگاه رازی در حال حاضر دارای 17 نشریه علمی - پژوهشی، 7 واحد پژوهشی، 3 شرکت دانش‌بنیان و 46 واحد فناور است و در هدف‌گذاری صورت گرفته باید به 25 نشریه علمی، 10 واحد پژوهشی فعال، 12 شرکت دانش‌بنیان و 60 واحد فناور دست یابیم.

دکتر چقامیرزا افزود: نتایج ارزیابی در زمینه نسبت تعداد مقالات 1 Qبه کل مقالات تولیدی ISI بدین صورت است: در دانشگاه‌های تهران این نسبت در سال 37.، تبریز 35.، کاشان 35. و رازی 28. است و طبق محاسبات و هدف‌گذاری صورت گرفته با ضریب رشد 1.29 می‌توانیم خود را به ضریب 36. که میانگین سه دانشگاه مذکور است، برسانیم.

ایشان درخصوص تعداد مقالات پراستناد نیز افزود: در دانشگاه رازی 55 صدم درصد مقالات پراستناد است در‌حالی‌که در دانشگاه‌های تهران، تبریز و کاشان این مقدار بالاتر است و در دانشگاه نیاز به ضریب رشد یک درصدی در این زمینه داریم.

دکتر چقامیرزا افزود: در سال 1399 تعداد 10 جلد کتاب در انتشارات دانشگاه رازی چاپ گردیده است، با توجه به نتایج بررسی‌های شورای چاپ و نشر دانشگاه، تمهیدات مطلوبی برای ترغیب اعضای هیات علمی در خصوص چاپ کتاب توسط انتشارات دانشگاه اندیشیده شده است. همچنین باید توجه ویژه‌ای به برگزاری دوره‌های پسادکتری داشته باشیم که البته در سال 1399 بر اساس سیاست‌های دانشگاه این مهم مورد توجه ویژه قرار گرفت.

ایشان با یادآوری مهم‌ترین وظایف و ماموریت‌های دانشگاه در جهت ارتقاء مرتبه اعضای هیات علمی گفت: باید به‌‌منظور تشویق اعضای هیات علمی، شیوه‌نامه تولید علم برتر تدوین شود و برای تولیدات علمی و فعالیت‌های پژوهشی با کیفیت بالا که باعث ارتقاء رتبه دانشگاه در نظا‌م‌های رتبه‌بندی داخلی و خارجی می‌شوند، شرایط و امتیازات ویژه در نظرگرفته شود.

دکتر چقامیرزا بیان کرد: متعاقب این جلسات، اگر همکاران در سطح دانشکده‌‌ها و گروه‌های آموزشی اقدام به برگزاری جلسات هم‌اندیشی نمایند، مدیران معاونت پژوهش و فناوری برای ارائه توضیحات و رسیدن به نتایج مطلوب حضور خواهند یافت.

ضرورت تدوین و اصلاح آیین‌نامه‌های دانشگاه در ارتقاء شاخص‌ها

در ادامه دکتر حامد منکرسی، مدیر طرح و برنامه و نظارت راهبردی دانشگاه، در سخنانی اظهار داشت: در تدوین سند راهبردی علاوه بر توجه به شاخص‌های ISC، باید به الزامات موجود نیز توجه کنیم، به‌عنوان مثال عواملی که باعث افزایش تعداد مقالات می‌شود را احصاء نماییم.

 

 

ایشان برگزاری زنگ صنعت در دانشکده‌ها را پیشنهادی موثر دانست و گفت: تدوین و اصلاح آیین‌نامه‌ها در ارتقاء شاخص‌هایی مانند تعداد مقالات، شرکت‌های دانش‌بنیان و... موضوعی حائز اهمیت است، اگر بخواهیم در شاخص‌های مختلف تحرک ایجاد کنیم، باید ابتدا تغییراتی در آیین‌نامه‌ها ایجاد گردد؛ با این نگاه، تدوین سند راهبردی به‌طور دقیق‌تر صورت می‌گیرد و نتایج بهتری حاصل خواهد شد.

زنگ صنعت در دانشگاه رازی ایجاد شود / ظرفیت پذیرش دانشجویان پسا دکتری افزایش یابد

در ادامه دکتر رجب‌زاده، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه آموزشی دانشگاه، در سخنانی اظهار داشت: در راستای بهبود فعالیت‌ها و شکوفایی دانشکده‌ها باید تغییراتی در ساختارهای تحصیلات تکمیلی، دانشجویی و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی دانشگاه به وجود آید.

 

 

ایشان به کمبود آزمایشگاه‌های تحقیقاتی اشاره کرد و گفت: بنیان دانشگاه‌ها در رشته‌های فنی و مهندسی و علوم پایه مبتنی بر آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و حضور تمام وقت دانشجویان تحصیلات تکمیلی است کما اینکه این رویه در سایر دانشگاه‌ها نیز حاکم است و ما باید ساز و کار مناسب برای ترغیب دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‌های مرتبط با فعالیت‌های آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در دانشگاه فراهم گردد تا بهره‌وری کار افزایش یابد.

دکتر رجب‌زاده تصویب به موقع پروپوزال به‌واسطه گزارش پیشرفت فعالیت علمی را از دیگر موضوعات اثرگذار در پیشرفت جایگاه دانشگاه‌ دانست و گفت: بازنگری دروس، تقسیم کار بین گروه‌های آموزشی و استادان، آسیب‌شناسی کاهش تولیدات علم، آموزش زبان انگلیسی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی با همکاری مرکز تخصصی زبان دانشگاه، ارائه کارگاه‌های آموزشی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی مانند آشنایی با شیوه پروپوزال نویسی از دیگر پیشنهادات برای بهبود جایگاه دانشگاه است.

ایشان خواستار افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پسا دکتری شد و گفت:  یکی از موضوعات مورد توجه در سایر دانشگاه‌ها، جذب دانشجوی پسادکتری است، همچنین ثبت پیشرفت کاری این دانشجویان در هر ترم به راندمان بهتر آنها کمک می‌کند.

دکتر رجب‌زاده راه‌اندازی مدارس تابستانه و زمستانه با هدف استفاده بهینه از تعطیلات برای ارائه آموزش‌های مهارتی به دانشجویان را از دیگر راهکارهای پیشنهادی ذکر کرد و گفت: در دانشگاه رازی در کنار زنگ فرهنگ باید زنگ صنعت نیز داشته باشیم و در این برنامه باید از فعالان صنعتی برای حضور در دانشگاه دعوت به عمل آید تا زمینه ارتباط استادان با بخش صنعت و انجام طرح‌ها و پایان‌نامه‌های تقاضامحور تسهیل گردد.

در این سلسله جلسات دکتر محسن حیاتی رئیس دانشکده فنی و مهندسی، دکتر مجتبی بیگلری رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دکتر سهراب دل‌انگیزان رئیس دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی، دکتر عبدالعلی چاله چاله رئیس دانشکده دامپزشکی، دکتر کیوان امینی رئیس دانشکده علوم پایه، دکتر علی بهشتی‌آل‌‌آقا رئیس پردیس‌کشاورزی و منابع طبیعی، دکتر حسین عیدی رئیس دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی و دکتر سهیلا کاشانیان رئیس دانشکده شیمی به بیان نظرات خود در مورد برنامه‌ راهبردی دانشگاه و همچنین پتانسیل‌های موجود در هر دانشکده به منظور ارتقاء رتبه دانشگاه در نظام رتبه‌بندی ISC پرداختند.

ذکر نقاط قوت و ضعف دانشگاه در نظام رتبه‌بندی ISC  و سهم هر دانشکده در ارتقاء جایگاه دانشگاه در این نظام رتبه‌بندی، ارائه گزارشی از وضعیت موجود دانشکده‌ها در زمینه فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری از جمله؛ نبود و یا کمبود امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی، افزایش بیش از حد هزینه مواد مصرفی آزمایشگاهی و پایین بودن اعتبارات گرنت برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی باکیفیت، مشکلات بخش خصوصی در استان و ناتوانی دانشکده‌ها و دانشگاه در ایجاد ارتباط با این بخش به‌منظور انجام پایان‌نامه‌های تقاضا محور، کمبود شدید تعداد اعضای هیات علمی، نبود فارم آموزشی و پژوهشی در دانشکده‌های کشاورزی و دامپزشکی، اشکال ساختاری در چارت سازمانی دانشکده دامپزشکی و عدم توجه چندین ساله دانشگاه به این موضوع، نبود درمانگاه و تجهیزات درمانگاهی مناسب در دانشکده دامپزشکی، کمبود کارشناسان زبده آزمایشگاهی، محدودیت‌های شدید برای فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور و همینطور شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی و کاهش شدید سطح ارتباطات بین‌المللی، عدم حمایت شایسته سازمان‌ها و مقامات استانی از فعالیت‌های دانشگاهی، نبود حمایت‌های کافی در حوزه چاپ و نشر کتاب و ضرورت ارائه تسهیلات مناسب برای این مهم، به‌روز نبودن مواد درسی همگام با نیازهای دنیای امروز و پاسخگویی به اشتغال فارغ‌التحصیلان، از مهم‌ترین محورهای مطرح شده در این نشست‌ها توسط روسای دانشکده‌ها بود.