نشست شورای آمایش آموزش عالی استان کرمانشاه

نشست شورای آمایش آموزش عالی استان کرمانشاه


نشست شورای آمایش آموزش عالی استان کرمانشاه 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، سوم تیر ماه 1400 در نشست شورای آمایش آموزش عالی استان کرمانشاه که با حضور رؤسای دانشگاه‌های استان در سالن اجتماعات پروفسور شمسی‌پور کتابخانه مرکزی برگزار شد.  برگزار شد، حضور یافت.

دکتر غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در این جلسه، با اشاره به تشکیل شورای مدیریت استانی برای پیاده‌سازی برنامه‌های آموزش عالی در استان‌ها با حضور رؤسای دانشگاه‌های معین گفت: با توجه به این که ساختار سیاسی، اجرایی و اقتصادی ما عمدتا بر اساس استان‌ها است، آیین‌نامه مدیریت استانی به تصویب وزیر علوم رسید و بر اساس مصوبه شورای مدیریت استانی، آمایش آموزش عالی صورت می‌گیرد.

 

 

ایشان تصریح کرد: بر اساس آیین‌نامه پیاده‌سازی آمایش آموزش عالی کشور، شورای مدیریت در سطح وزارتخانه وارد اختیارات دانشگاه‌ها نمی‌شود و تصمیمات در مقیاس استانی گرفته می‌شود. شورای مدیریت بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است و باید تعصب، اهتمام و انگیزه بیشتری برای پیگیری این مهم صورت گیرد.

تشکیل کارگروه اخلاق علمی و کارگروه مهارت‌آموزی در ذیل شورای مدیریت آموزش عالی استان است

دکتر رحیمی یادآور شد: مسئولیت شورای مدیریت استانی بر عهده رئیس دانشگاه جامع هر استان است و وظایف آن هم به تدریج ابلاغ می‌شود. چندین کارگروه باید در ذیل این شورا تشکیل شود، از جمله کارگروه آمایش آموزش عالی با هدف شناسایی و بررسی نقاط قوت و ضعف، آسیب‌ها، چالش‌ها و  اینکه چطور می‌شود رشته‌های علمی را به مزیت‌ها و نیازهای استان وصل کنیم؛ این کار آمایش است و به سمت ماموریت‌گرایی می‌رود.

ایشان افزود: پیشنهاد دیگر ما تشکیل کارگروه اخلاق علمی و کارگروه مهارت‌آموزی در ذیل شورای مدیریت آموزش عالی استان است؛ وقتی مؤسسات آموزش عالی استان دور هم جمع شوند قوت و ارزش افزوده ایجاد می‌کند و زمینه برای ارتقاء کیفی آموزش عالی استان  فراهم می‌گردد.

 

 

دکتر رحیمی یادآور شد: شورای مدیریت در واقع مرجع آموزش عالی در استان است و رئیس این شورا مانند یک استاندار علمی استان، ایفای نقش می‌کند، شورای مدیریت وابسته به تغیر وزرا نیست و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، نفس این شورا پایدار است و هرچه بدان اهتمام ورزیم مرجعیت بیشتری در استان و کشور خواهد داشت.

ایشان در ادامه به اهمیت علوم انسانی اشاره داشت و افزود: حوزه نیازها در علوم انسانی به مراتب بیشتر از مهندسی است و درآمدزایی علوم انسانی می‌تواند از مهندسی بیشتر باشد کما اینکه در کشورهای غربی دانش‌آموختگان به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی به علوم انسانی گرایش دارند چرا که این رشته درآمدزا است. ما باید بازار این حیطه موضوعی را بشناسیم.

در ادامه دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌اقا، رئیس دانشگاه رازی، اظهار داشت: نبود شورای آموزش عالی استان یکی از خلاءهای این حوزه در استان کرمانشاه بود و در نهایت با توجه و پیگیری استاندار محترم این شورا شکل گرفت و تاکنون نیز چندین جلسه با حضور رؤسای دانشگاه‌های استان و مهندس بازوند تشکیل شده است.

 

 

ایشان ماهیت شورای آموزش عالی استان را مشورتی و هم‌افزایی در خصوص مسائل آموزش عالی از جمله توسعه رشته‌ها دانست و گفت: حدود دو سال پیش در شورای آموزش عالی استان پیشنهاد فراخوان طرح پژوهشی آمایش آموزش عالی استان مطرح و این طرح به آقای دکتر جلیل کریمی و همکارانشان در دانشکده علوم اجتماعی محول گردید.

ایجاد پارک علم و فناوری دانشگاهی بیستون

دکتر اعلمی‌آل‌آقا افزود: در طرح آمایش آموزش عالی استان، چشم‌اندازی از مزیت‌ها، آسیب‌ها، نیازها و نقاط قوت استان در بحث آموزش عالی شناسایی و تدوین شده است و امیدواریم نتایج مثبت این طرح در جهت توسعه آموزش عالی و کمک به رفع نیازهای استان موثر واقع گردد.

 

 

ایشان بیان کرد: یکی از موضوعات مهمی که در جلسات شورای آموزش عالی استان به طور مکرر مورد بحث و بررسی قرار گرفت، ضرورت ایجاد پارک علم و فناوری دانشگاه بود؛ از آنجا که ارتباط با صنعت و ایفای نقش مسئولیت اجتماعی رویکرد جدی دانشگاه رازی است و همجواری دانشگاه با پارک علم و فناوری امری بسیار حائز اهمیت می‌باشد، ایجاد پارک علم و فناوری در مجاورت دانشگاه رازی مورد توجه استاندار محترم نیز قرار گرفت و با پیگیری‌های بسیار سرانجام موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای این مهم اخذ گردید.

در ادامه دکتر غلامرضا سالمیان، معاون آموزشی دانشگاه، به ماهیت شورای آمایش آموزش عالی استان اشاره داشت و گفت: براساس سندی که از سوی وزارت علوم به استان ابلاغ شده، از اواخر سال گذشته برای تشکیل شورای آموزش عالی استان اقدام کردیم. با تشکیل این شورا دانشگاه‌های استان می‌توانند اختیارات بیشتری داشته باشند و اختیاراتشان را متناسب با وضعیت بومی خود و مزیت‌های نسبی که دارند بکار گیرند.

 

 

ایشان تاکید کرد: شورای آموزش عالی در هر استان با هدف تمرکززدایی از مسائل وزراتی، دادن اختیارات بیشتر به دانشگاه‌های استانی و ساماندهی وظایف آموزشی و پژوهشی شکل گرفته و در این مسیر در هر استان یک دانشگاه به عنوان دانشگاه معین انتخاب می‌شود که در استان کرمانشاه دانشگاه رازی به عنوان دانشگاه معین متولی این مهم است سایر دانشگاه‌ها نیز عضو شورا هستند.

دکتر سالمیان یادآورشد: پیش از برگزاری نشست رسمی این شورا که امروز (پنجشنبه) برگزار شد، تاکنون دو نشست مقدماتی گروه کاری آموزش را با حضور معاونین آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌های استان برگزار و طی آن با گزارشاتی که ارائه شد به سیمایی کلی از وضعیت آموزش عالی استان دست پیدا کردیم.

ایشان تاکید کرد: با تشکیل شورای آمایش آموزش عالی استان از این پس برخی از امور که در سطح وزارتخانه برای دانشگاه‌ها تعیین تکلیف می‌شد، اختیارات آن به خود استان داده می‌شود،‌ چراکه هر استان ممکن است دارای ویژگی‌ها، ظرفیت‌ها و مزیت‌های مربوط به خود باشد.

دکتر سالمیان اضافه کرد: در آینده‌ای نزدیک، توسعه رشته‌های دانشگاهی در این شورا بررسی می‌شود با این پیش‌فرض آیا دانشگاه‌های استان نیاز به توسعه برخی رشته‌ها را دارند یا خیر. همچنین موضوع ظرفیت پذیرش دانشجویان در آینده به این شورا واگذار خواهد شد.

در ادامه دکتر جلیل کریمی، دبیر طرح آمایش عالی استان کرمانشاه، به ارائه وضعیت، آسیب‌شناسی، راهبردها و برنامه‌های طرح آمایش آموزش عالی استان پرداخت.

 

 

دکتر جلیل کریمی مجری طرح آمایش آموزش عالی استان کرمانشاه در سخنانی اظهار داشت: آمایش آموزش عالی به تحلیل وضعیت، آسیب شناسی، راهبردها و ارائه برنامه‌ها در استان می‌پردازد.

ایشان به تبیین شاخص‌های پژوهش، وضعیت دانش آموختگان دانشگاهی استان بر حسب مقطع تحصیلی و جنسیت، نسبت دانش آموختگان به جمعیت، توزیع درصدی جمعیت دانشجویی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بر حسب مقطع تحصیلی در سالیان اخیر پرداخت و گفت: میانگین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در استان کرمانشاه به ترتیب 13.3 و 2.97 درصد کل دانشجویان است که از متوسط کشوری کمتر است.

ایشان با استناد به آمار احصا شده در سال 1397 به توزیع درصدی جمعیت دانشجویی استان بر حسب گروه آموزشی پرداخت و گفت: 8.14 درصد دانشجویان در گروه پزشکی، 50.51 در گروه علوم انسانی، 6.15 درصد در گروه علوم پایه، 25.44 درصد در گروه فنی و مهندسی، 4.28 درصد در گروه کشاورزی و دامپزشکی و 5.48 درصد در گروه هنر تحصیل می‌کنند.

دکتر کریمی با اشاره به وضعیت هیات علمی تمام وقت مؤسسات آموزش عالی استان در سال 1397، درصد استاد و دانشیار مؤسسات آموزش عالی در استان  را به ترتیب 4.1 و 14 درصد اعلام کرد.

ایشان به آسیب‌شناسی آموزش عالی در استان کرمانشاه در سطح کلان مدیریتی پرداخت و گفت: آشفتگی فضای تصمیم گیری در کشور، تقسیم قدرت نادرست، شیوه نادرست سازمان یافتن علم، تمرکز گرایی، فقدان استقلال آکادمیک، مداخلات نمایندگان در توسعه آموزش عالی استان، تغییر نیازهای جامعه، ضعف علم باوری و استقلال رای اندک مدیران استان از این موارد است.

دکتر کریمی گرایش افراطی به رشته‌های علوم پزشکی، مدرک‌گرایی، فقدان دانش مدیریت، تضاد منافع، کمبود بودجه، رشد بی‌رویه آموزش عالی بیرون از وزارت عتف، افت کیفیت آموزش و عدم ثروت آفرینی آموزش را از آسیب‌های حوزه‌های مدیریتی و آموزشی برشمرد.

 

 

ایشان فقدان ساختارهای لازم برای نسل سوم دانشگاه، کمبود تجهیزات پژوهشی، تمرکز افراطی بر مقاله و کم‌توجهی به کتاب، عدم توجه به پژوهش تقاضامحور را از آسیب‌های حوزه پژوهش آموزش عالی استان عنوان کرد.

دکتر کریمی به آسیب‌های فرهنگی در سطح آموزش عالی استان اشاره کرد و افزود: فقدان جریان آزاد علم، سیاست زدگی، بی‌عدالتی در حق علوم انسانی، بی‌توجهی به فرهنگ جامعه، رخوت جمعی و مشارکت پایین، بی‌توجهی به نخبگان علوم انسانی، عدم تمایل به تغییر و فرهنگ پژوهش محور از جمله این آسیب‌ها است.

ایشان سپس به قابلیت‌ها، رشته‌های پیشنهادی و موجودی در سطح آموزش عالی استان اشاره کرد و گفت: برخورداری از کوه، تالاب، سراب، رودخانه و جنگل زمینه مناسب برای توسعه گردشگری و فعالیت‌های تفریحی را فراهم آورده و وجود رشته‌های توریسم و گردشگری، جنگلداری، مهندسی آب، محیط زیست، اقلیم و مهندسی آب در سطح دانشگاه‌های استان از ظرفیت‌های ارزشمند در این راستا است.

دکتر کریمی آثار تاریخی، صنایع دستی، کشاورزی، باغداری، صنعت، راه‌های مواصلاتی، معادن، شهرک‌های صنعتی، تولید انرژی، تنوع زبانی و فرهنگی، بازارهای بزرگ و مراکز بزرگ خدماتی و بازارچه‌ها را از دیگر مزیت‌های استان برشمرد.

ایشان در پایان تاکید کرد: آموزش عالی استان با رویکردی بازاندیشانه، همدلی و همکاری استانی، نظامی ساعی در ایجاد جامعیت و بهبود کیفیت آموزش و پژوهش، توسعه کمی محدود و متناسب با  نیازها، مسئولیت‌پذیر در قبال نظام اجتماعی بزرگ‌تر، کاهش تمرکززدایی و تقویت فاعلیت استانی و قطب آموزش عالی در غرب کشور و نیز کشورهای همسایه غرب خواهد بود.